Heb jij een uniek, nieuw product waarvoor je aandacht wilt vragen? Of heb jij een interessante wending bedacht op een bestaand product en wil je mensen overtuigen van de meerwaarde hiervan? Dan moet je gaan nadenken over hoe je hiervoor reclame wilt gaan maken. Wil je korte video's maken en deze op (lokale) televisie laten zien? Ga je je vooral richten op het internet en sociale media? Of wil je een grote marketingcampagne starten op meerdere platforms?
Succesvol reclame maken
Hoe je jouw product het beste kunt introduceren en promoten bij potentiële klanten, hangt erg af van wat je gaat verkopen. Wil je elektronica of mediaproducten gaan verkopen aan een jonge doelgroep? Dan kun je het beste reclame maken via sociale media, of in de vorm van korte video's. Wil je je focussen op ouderen? Dan kun je meestal beter kiezen voor televisie, tijdschriften of andere media. Voordat je reclame gaat maken voor een product, is het dus belangrijk om een doelgroep voor ogen te hebben.
Doelgroep vaststellen
Het uitzoeken van het doelgroep voor je product, is een belangrijk onderdeel van elk marketingplan. Hoe oud is jouw doelgroep? Is het product vooral interessant voor mannen, vrouwen of allebei? En wat voor mensen kopen jouw product? Hoe hoog zijn deze mensen opgeleid en welke interesses hebben zij? Als je jouw doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart brengt, is het makkelijk om een succesvolle reclamecampagne te bedenken. Je kunt het taalgebruik, de snelheid van je reclame en de mediavorm dan afstellen op deze groep. Jongeren kun je beter bereiken met korte, snelle en energieke reclames. Voor ouderen is dit natuurlijk geen goed idee.
Er zijn verschillende manieren waarop je reclame kunt maken. Zo kun je advertenties plaatsen in kranten, tijdschriften en op internet. Je kunt ook video's maken, de website van het product promoten of zelfs reclame maken op televisie. Denk goed na over je product en wat je moet vertellen hierover. Als mensen niet bekend zijn met je product, kun je bijvoorbeeld een handige instructievideo of een animatie laten maken door animatiestudio Donker Media. Dit is een stuk makkelijker te volgen dan grote lappen tekst. Zo kun je de interesse van mensen langer vasthouden. Meer weten over het laten maken van animaties en uitlegvideo's? De website van Donker Media heeft hierover meer informatie.